#LaboratoriaPrzyszłości; #LaboratoriaPrzyszlosci
Doświadczenie – Ukryty tekst
Do wykonania doświadczenia potrzebowaliśmy:
- igły ( może być też stalówka, bądź patyczek)
- wyciśnięty sok z cytryny
- kartka
- świeczka
Na początku namaczaliśmy igłę w soku cytrynowym i wykonywaliśmy tajemniczy napis na kartce. Czekaliśmy kilka minut aż wyschnie. Następnie intensywnie ogrzewaliśmy kartkę uważając przy tym by się nie zapaliła.
Już po chwili w intensywnie ogrzewanych miejscach zaczęły się pojawiać zarysy liter. Wkrótce ukryta treść ukazała się w postaci brunatnych liter.
Napis powstaje z rozłożonych działaniem wysokiej temperatury substancji organicznych zawartych w soku cytryny. Ten atrament jest takim atramentem, który ujawnia treść zapisu jedynie wtajemniczonym, którzy wiedzą za pomocą jakich działań mogą odczytać to, co zostało nim zapisane. Takim atramentem może być sok z cytryny, ponieważ jest bezpieczny i łatwo dostępny.
#LaboratoriaPrzyszłości; #LaboratoriaPrzyszlosci
Wszyscy wiemy, że wyróżniamy 3 stany skupienia materii: stały, ciekły i gazowy.
Okazuje się, że jest coś pomiędzy! Ciecz nienewtonowska, to substancja, która czasem zachowuje się jak ciało stałe, a czasem jak ciecz. Nazwa cieczy wzięła się z faktu, iż przeczy ona prawom Newtona, który to założył, że wszystkie ciecze posiadają takie same właściwości.
Ciecz nienewtonowska zachowuje się jak ciało stałe, gdy dostarczamy jej energii. Kiedy wobec takiej cieczy użyjemy siły (na przykład uderzając w jej powierzchnię), kiedy nasze ruchy są odpowiednio szybkie i mocne, płyn będzie twardnieć, kruszyć się i przypominać substancję stałą.
Natomiast kiedy z taką cieczą obchodzimy się delikatnie – rozpływa się. Jest twarda dopóki nasze dłonie się poruszają, lecz kiedy tylko przestaniemy ją ściskać, rozpłynie się i ucieknie między palcami.
Do wykonania doświadczenia potrzebujemy:
- mąki ziemniaczanej
- chłodnej wody
- miski, głębokiego talerza lub innego naczynia
- barwników spożywczych (nie są konieczne)
Nie ma tu idealnych proporcji, dlatego wodę dodajemy do momentu, gdy masa stanie się jednolita, lecz jeszcze nie płynna. Powinna być nieco twardsza od ciastoliny, a jednocześnie tworzyć gładką, lustrzaną powierzchnię.
Dawno, dawno temu Albert Einstein powiedział „Życie jest jak jazda na rowerze. Żeby utrzymać równowagę, musisz być w ciągłym ruchu”. Właśnie takie motto towarzyszyło uczestnikom wycieczki rowerowej w dniu 29.05.2023r. Kilka minut po godzinie 8:00 śmiałkowie z klas 7b i 8b wraz z opiekunami wyruszyli zwiedzać najbliższą okolicę. Na trasie znalazła się największa w Polsce farma fotowoltaiczna w Brudzewie oraz zbiorniki wodne - Adamów, Koźmin. Punktem finałowym był piknik w Bogdałowie. Na kolejnych etapach trasy towarzyszył nam zaproszony pracownik KWB Konin, który przygotował wiele ciekawostek dotyczących zwiedzanych terenów. Dowiedzieliśmy, że w pobliskiej kopalni nie eksploatuje się już węgla, prowadzona jest rekultywacja terenów pogórniczych oraz że ZE PAK SA realizuje projekty związane z produkcją zielonej energii.
Wycieczka została zorganizowana w ramach III edycji sportowej rywalizacji między uczniami, nauczycielami i rodzicami pt. Igrzyska Kilometrzyska, której organizatorem w naszej szkole jest Stowarzyszenie Kopernik Plus.
Od 26 kwietnia klasa 6b brała udział w programie edukacyjnym dofinansowanym ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury. W sumie odbyło się 10 spotkań, a zajęcia prowadziła pani architekt Iwona Rylska. Uczniowie podczas zajęć doświadczali dyskusji, prezentacji i ćwiczeń warsztatowych pomagających odkryć, to co w naszym otoczeniu jest najważniejsze. Odwoływały się one do historii, teraźniejszości i przyszłości, tak aby zwrócić uwagę na tożsamość kulturową i lokalne tradycje. Program miała za zadanie uświadamiać młodym ludziom, że bez względu na role, jakie grają i będą grać w społeczeństwie mogą wpływać na jakość otaczającej nas przestrzeni.
Finalnie dzieci na zajęciach wykonały projekty prezentacji przedstawiającej autorski pomysł na miejsce przeznaczone dla tych, których w mieście czy na wsi czasem nie zauważamy. Projekty wezmą udział w konkursie „Widzialni – niewidzialni w ramach programu edukacyjnego Izby Architektów realizowanego we współpracy z Fundacją Promocji Architektury SARP pn. „Kształtowanie Przestrzeni”.
26 maja uczniowie klasy 4a i 5c wraz z opiekunami: p. Bożeną Mielczarek, p. Katarzyną Błajet, p. Malwiną Zielińską i p. Małgorzatą Pakułą uczestniczyli w wycieczce do Centrum Nauki Kopernik w Warszawie. Wycieczka była zorganizowana w ramach wygranego konkursu "Grant edukacyjny dla szkół podstawowych".
Celem wycieczki było: rozwijanie zainteresowań nauką; inspirowanie dzieci do obserwacji, doświadczeń, zadawania pytań i szukania odpowiedzi; poznawanie nauki poprzez samodzielne przeprowadzanie doświadczeń; zapoznanie z zabytkami Warszawy i poznanie piękna stolicy Polski.
Pierwszym i niewątpliwie jednym z najważniejszych punktów naszej wycieczki było Centrum Nauki Kopernik. Jest to wspaniały ośrodek nauki, którego misją jest rozbudzanie ciekawości, wspomaganie samodzielnego poznawania świata i uczenia się. Uczniowie mieli okazję własnoręcznie dokonywać wielu doświadczeń naukowych, zobaczyć na własne oczy, jak funkcjonuje ludzki organizm oraz poznać wiele innych aspektów otaczającego nas świata.
Drugim etapem wycieczki było zwiedzanie Starego Miasta Warszawy z przewodnikiem.
Udaliśmy się na Rynek Starego Miasta, gdzie znajduje się posąg warszawskiej Syrenki, a następnie odbyliśmy spacer ulicami Warszawy i podziwialiśmy jej zabytki: Barbakan, pomnik Małego Powstańca, pomnik Jana Kilińskiego,
kolumnę Zygmunta III Wazy, podziwialiśmy także Zamek Królewski. Po zapoznaniu się z historią tego miejsca przeszliśmy przed Pałac Prezydencki.
Byliśmy świadkami zmiany warty przed Grobem Nieznanego Żołnierza. Każdy miał okazję zaopatrzyć się w pamiątki z wycieczki zrobić pamiątkowe zdjęcie.
Wielka atrakcją dla wszystkich uczestników był wjazd na taras widokowy Pałacu Kultury i Nauki.
Wracaliśmy do domu pełni wrażeń, bardzo szczęśliwi i zadowoleni, z pełnymi głowami nowo zdobytych informacji.
Gry komputerowe od wielu lat zdobywają ogromną popularność, szczególnie u młodych ludzi. Gaming ma pozytywny wpływ na rozwój społeczny i poznawczy młodego człowieka. Pomaga rozwijać komunikację i umiejętność przetwarzania informacji czy rozwiązywania problemów i kompetencje strategiczne. Poprawia koordynację psychoruchową i podstawowe przetwarzanie obrazu.
Podczas Międzyszkolnych Rozgrywek Gamingowych – Predator Games 2023 uczniowie z 1024 szkół w całej Polsce, walczyli ze sobą w czterech popularnych grach esportowych: LEAGUE OF LEGENDS (LOL); FORTNITE; ROCKET LEAGUE oraz SZACHY.
Szkołę Podstawową nr 1 w Turku reprezentowała szesnastoosobowa drużyna w składzie: Nikodem Jędraszczyk, Jakub Dziurdziński, Igor Sewioł, Michał Najberg (Fortnite); Marcel Chojnacki, Leonard Mielcarek, Wiktor Kowalski, Marcel Tomczak (Rocket League); Tomasz Potyralski, Iwo Farbicki, Kacper Kowalewski, Piotr Jaszczura, Patryk Piasecki, Marcel Kocański (League Of Legends); Wojciech Sobczak, Miłosz Ciuśniak (Szachy). Opiekunem drużyny był p. Emil Piekarczyk.
Niestety żadnemu zespołowi nie udało się dotrzeć do finałów, ale wszyscy zdobyli cenne doświadczenie, grając przeciwko zdecydowanie starszym uczniom szkół ponadpodstawowych.
Pani dyrektor Elżbieta Pokojowa wręczyła chłopcom dyplomy za udział, oraz plecaki z logo Predator Games, które szkoła otrzymała od organizatorów turnieju.
16 maja 2023 r. w Szkole Podstawowej nr 1 w Turku biblioteka szkolna podsumowała całoroczny projekt pt. Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025" Priorytet 3. Na realizację programu szkoła otrzymała dotację w kwocie 15 000 zł, z czego 72% przeznaczono na nowe książki. Zakupiono w sumie około 600 książek, audiobooki, drukarkę oraz czytniki e-booków. Pozostałe środki przeznaczono na działania promujące czytelnictwo.
Spotkanie podsumowujące działania rozwijające czytelnictwo wśród uczniów klas 1-5 stało się okazją do wręczenia nagród, upominków i dyplomów dla uczestników konkursów, w których wzięli udział uczniowie z okazji Międzynarodowego Dnia Książki dla Dzieci, Światowego Dnia Książki i Praw Autorskich oraz Ogólnopolskiego Tygodnia Bibliotek.
Uczniowie klas 1-3 wzięli udział w Konkursie plastyczno – literackim „Magiczne pudełko z książkami przyrodniczymi”. Konkurs ten odbył się przy współpracy z Nadleśnictwem Turek, fundatorem nagród książkowych i upominków. Specjalnym gościem był leśniczy p. R. Szociński, który przewodniczył Komisji konkursowej. Główną nagrodę przyznano Nadii Mikowskiej z kl. 2b. Ponadto nagrody otrzymali uczniowie: Antonina Walczak, 1c, Aleksander Wieczorek, 1c, Zofia Kornet, 3a, Michalina Szocińska, 2c, Maja Zioła, 3b, Inga Drzewiecka, 1a, Igor Bartczak, 2b, Michał Gaweł, 2b, Maja Płóciennik, 2a, Miłosz Spychalski, 2c, Amelia Wyrwa, 2b, Anna Kałużna, 3b, Mikołaj Bergandy, 2c, Róża Guziak, 1a, Adrianna Świtalska, 2a, Agata Kukulska, 2b, Patrycja Jaskulska, 2c, Antonia Domińska, 2a, Helena Szymańska, 1a. Julia Krotowska, 1c. Komisja przyznała również wyróżnienia następującym uczniom: Martynie Hirsz, 2c, Lenie Frydzińskiej, 2c, Oldze Kukule, 2c, Aleksandrze Kozłowskiej, 2c, Marcelowi Pietrzakowi, 2c, Julii Młotkiewicz, 2c, Zofii Zenker, 2c, Amelii Szwedzkiej, 2c, Jordanowi Trawczyńskiemu, 1b, Stanisławowi Resselowi, 2c, Antoninie Marszałkowskiej, 1a, Kalinie Szewczyk, 3a, Olafowi Kuligowskiemu, 1b, Nikoli Przybył, 2c i Natalii Wawrzyniak, 2c.
Konkurs czytelniczy „Jesteśmy twórcami książek” (tworzymy książki w różnych kształtach i formach) został przeznaczony dla uczniów klas 4-5. Wśród nagrodzonych znaleźli się uczniowie: Weronika Maciaszczyk, 5c, Klaudia Stawicka, 5c, Amelia Kukulska, 5c i Helena Ostrowska, 5c. Natomiast wyróżnienia otrzymali: Eliza Wojtasik, 5a, Pola Karolak, 5a, Aleksandra Seidel, 5a, Aleksandra Jóźwiak , 5a, Amelia Borowska, 5a oraz Maria Kubacka, 5a.
Uczniowie klas 2 wzięli udział w całorocznym Konkursie „Z książką przez życie – prowadzimy dzienniczek przeczytanych książek”. Najbardziej wytrwali uczniowie, którzy zgłosili swoje prace do konkursu zostali nagrodzeni, są to: Nadia Mikowska, 2b, Agata Kukulska , 2b, Gabriela Zawilska, 2a, Amelia Wyrwa, 2b, Agnieszka Tomalak, 2c, Lena Frydzińska, 2c, Natalia Wawrzyniak, 2c, Olga Kukuła, 2c, Michalina Szocińska, 2c, Igor Bartczak, 2b oraz Mikołaj Bergandy, 2c.
Najmłodsi czytelnicy, czyli uczniowie klas 1 uczestniczyli w projekcie pt. „Miesiąc czytania książek z biblioteki szkolnej”, polegającym na codziennym czytaniu książek, co najmniej przez 10 minut. 1 miejsce zajął Kacper Grzelak z kl. 1c, który poświęcił na czytanie aż 47 godzin. Natomiast w kategorii – największa liczba przeczytanych książek zwycięzcą okazał się Aleksander Kawalec z kl. 1c, który przeczytał 25 egzemplarzy. Ponadto wśród nagrodzonych znaleźli się następujący uczniowie: Zuzanna Przybył, 1a, Maria Bezede, 1b, Filip Kaczmarski, 1b, Krzysztof Olech, 1b oraz Pola Jesiołowska, 1c. Przyznano również wyróżnienia, które otrzymali: Lilianna Wypych, 1c, Róża Guziak, 1a, Bartosz Jasiak, 1b, Olaf Kuligowski, 1b, Tymon Kuligowski, 1b, Anna Dróżdż, 1c i Adam Guźniczak, 1c. Wszystkie nagrodzone prace konkursowe zostały zaprezentowane na wystawie, która spotkała się z ogromny zainteresowaniem zarówno uczniów jak i nauczycieli.
Na zakończenie wszyscy obejrzeli prezentację, przedstawiającą zdjęcia z wszystkich wydarzeń zrealizowanych w całym roku szkolnym w ramach projektu NPRCz w klasach 1-5. Szereg przeprowadzonych działań czytelniczych wpłynął na duże zainteresowanie uczniów działalnością biblioteki szkolnej. Znacznie zwiększyła się liczba korzystających z biblioteki, a przede wszystkim wypożyczonych książek. Biblioteka szkolna, która posiada czytelnię z wydzielonym miejscem dla najmłodszych uczniów jest miejscem przyjaznym i chętnie odwiedzanym przez czytelników.
18 maja 2023 roku odbył się konkurs recytatorski z języka angielskiego ,,English Poetry Contest’’. Uczestnikami byli uczniowie klas I-II. Główne cele konkursu to zainteresowanie dzieci poezją, rozwijanie zdolności recytatorskich i aktorskich dzieci, prezentacja umiejętności uczniów, uczenie rywalizacji w przyjaznej atmosferze.
W konkursie wzięło udział 15 uczniów. Najliczniejszą grupę stanowiły dzieci z klasy 1c i 2b (z każdej 6-uczniów)
Recytację oceniano stosując pięciostopniową skalę (1-5). Na ocenę miały wpływ następujące elementy: interpretacja wiersza, poprawna wymowa i ogólny wyraz artystyczny. Wszyscy, którzy brali udział w konkursie zostali nagrodzeni gromkimi brawami. Przewodnicząca jury, pani Magdalena Sobczak podziękowała uczestnikom za występy zaznaczając, że była to znakomita okazja do zaprezentowania talentów przed publicznością. Przeprowadzony konkurs dla dzieci był okazją wzmacniania wiary we własne siły oraz wspaniałą zabawą, zawierającą wiele aspektów zarówno dydaktycznych, wychowawczych jak i społecznych. Pogratulowano ciekawe interpretacji, odwagi i wytrwałości w pamięciowym opanowaniu wierszy. Członkowie jury mieli bardzo trudne zadanie do wykonania, bowiem poziom wszystkich wykonawców był bardzo wysoki, jednak regulamin przewidywał wyłonienie miejsc : pierwszego, drugiego i trzeciego.
Miło nam poinformować, że zwyciężyła Antonia Bakalarz z kl.1c, drugie miejsce zajęła Julia Krotowska również z kl.1c, natomiast na trzecim miejscu uplasowała się uczennica kl.2b Nadia Mikowska. Wszystkim uczestnikom dziękujemy, a zwycięzcom gratulujemy umiejętności językowych i życzymy dalszych sukcesów.
Z okazji Majowych Świąt Narodowych Samorząd Uczniowski podkreślił znaczenie tych wydarzeń w piątek 28 kwietnia. Uczniowie najmłodszych klas oglądali filmy edukacyjne oraz wykonywali tematyczne prace plastyczne. Piątoklasiści wzięli udział w szkolnej zabawie, podczas której szukali bohaterów Konstytucji 3-go Maja. Uczniowie klas VI-VIII mieli możliwość wysłuchania i zaśpiewania pieśni patriotycznych w czasie trwania przerw międzylekcyjnych. Wszystkich uczniów w szkole obowiązywała moda biało-czerwona lub strój apelowy, a szkolne korytarze zostały ozdobione pracami plastycznymi w barwach narodowych. Samorząd Uczniowski we współpracy z nauczycielami historii przygotował również ciekawostki patriotyczne, które zostały odczytane przez przedstawicieli SU w każdej klasie. Wszystkim zaangażowanym w organizację piątkowego wydarzenia dziękujemy i zachęcamy do obejrzenia zdjęć i dalszej współpracy.